Anderhalve minuut later is het leed geleden. J en J grijnzen.
Ze weten het: ze hebben zojuist Mumford and Sons muzikaal aangerand en ze gaan
ermee wegkomen ook. Ze stappen zo gierend van het lachen in de auto, eten de
MC-Drive leeg en rijden om de beurt bellend met en pochend tegen Kees Tol terug
naar Volendam. Geen spookrijder, geen ontvoering van Nick of Simon, geen
drooglegging, niets. Geen gevaar, want Halina Reijn geeft op de voor haar typerende, triomfantelijke toon
te kennen nog nooit van de band te hebben gehoord en Matthijs moet grinniken om
‘het kunstje’ van de Mumfords dat door de Keizer-Schilderformatie zo haarfijn
wordt blootgelegd. Ik voel me als door een school palingen gebeten. Een kunstje!
Ik zie vol afschuw hoe Jan Dulles tijdens ‘The Cave’ op de vloer stampt alsof hij
een gorilla is en de opvoering van het nummer een soort paringsritueel betreft.
Een kunstje!
De Nieuwe CD Van Mumford And Sons Is Magistraal. De nummers
zijn zo mooi en wel degelijk origineel. Oké, origineel in hun soort, maar dat vind ik eigenlijk nog
knapper en zeker niet minder de moeite van het luisteren waard. Daarbij dragen
alle liedjes een soort urgentie in zich; elk nummer voegt iets toe. Dat komt voornamelijk door de doorleefde
stem van Marcus Mumford, maar ook door de teksten en door de opbouw van de nummers: het opzwepende ritme waar je je helemaal
in kan verliezen. Het is dus een kunst om deze CD als een kunstje af te doen.
Ik heb een paar jaar geleden in een rokershok in Utrecht nog venijnig beweerd dat op cultureel gebied alles ertoe doet zolang er
mensen plezier aan beleven: over smaak valt niet te twisten. Mumford and Sons
brengen deze overtuiging aan het wankelen. Hier mag eigenlijk niet over getwist
worden. Toch gebeurt het, door Matthijs van Nieuwkerk en even later door Jan Dulles, die na de gevoelloze
daad een slok neemt en met een minzaam lachje voorspelt dat de volgende CD van
Mumford and Sons vernieuwender zal zijn. Jan Dulles! Zegt! Dat! Dat is alsof
een visboer op de markt luid schreeuwend klaagt over de geluidsoverlast. Daarbij aangetekend dat het op de markt muisstil is. Dit slaat alles, dit kan ik niet over mijn kant laten gaan. Vandaar en aldus.