‘Yes, het
volgende uur meneer Rie!’ Niet alleen Freek is er blij mee, ook zijn
klasgenoten dansen en springen en gooien hun boeken de lucht in en vangen ze
weer op. Uitgelaten rennen ze naar het lokaal op de derde verdieping, waar
meneer Rie zoals altijd op de klas staat te wachten. Vlakbij het lokaal manen
de leerlingen zichzelf en elkaar tot kalmte. Daarna lopen ze in één voor één de
klas in. Meneer Rie begroet alle leerlingen individueel. Bovendien vraagt hij naar
het hockeytoernooi van Pleun , de wiskunde-olympiade van Niels, de kappersbeurt
van Janna, de door Michiel bezochte film en de door Iris bezochte verjaardag.
Als de laatste leerling het lokaal in loopt, liggen er 24 boeken, 24 etuis en
24 schriften op de 24 tafels. De vijfentwintigste leerling voegt daar één set
van boek, etui en schrift aan toe.
De les
begint. Meneer Rie was ruim op tijd in het lokaal aanwezig en heeft daardoor de
planning voor vandaag op het bord kunnen schrijven, alsmede de lesdoelen. De
leerlingen nemen deze over en wachten op de lesopener: een filmpje dat direct
aansluit op het onderwerp van de les en bovendien van een uitdagend niveau is.
De vragen bij het filmpje heeft meneer Rie geprint en worden door twee
vrijwilligers in de klas uitgedeeld. Het filmpje wordt twee keer bekeken: één
keer zonder instructies, één keer met het uitgedeelde vragenblad als leidraad.
De antwoorden op deze vragen worden individueel opgeschreven, vervolgens in
tweetallen bediscussieerd en tot slot klassikaal besproken. Dit verloopt gestroomlijnd; iedereen weet wat de
bedoeling is en iedereen doet mee. De
inbreng van de leerlingen weet meneer Rie moeiteloos te relateren aan het
verhaal dat hijzelf voorbereid heeft.
De overgang
naar het tweede lesonderdeel, de uitleg van de stof, is daarmee een soepele. De
uitleg van meneer Rie is helder, in stappen opgebouwd en sluit aan op zowel de
voorkennis, de belevingswereld als het niveau van de 25 leerlingen. De vragen
die de leerlingen stellen voorziet meneer Rie direct van een passend, duidelijk
en bevredigend antwoord. Na de uitleg wordt er gewerkt aan het huiswerk. Eerst
individueel, daarna in tweetallen. Het moment waarop er overgegaan wordt op
samenwerken weet meneer Rie helder te markeren en de leerlingen reageren erop
door fluisterend het gemaakte en nog te maken werk met elkaar te bespreken.
Intussen heeft meneer Rie alle tijd om bij de leerlingen langs te gaan en de
vorderingen van hen te bevragen en bekijken.
Aan het einde
van de les komt meneer Rie nog even klassikaal terug op de lesdoelen. Jim en
Simone vatten namens de klas samen wat er in de les geleerd is en in hoeverre
de lesdoelen bereikt zijn. Vervolgens geeft meneer Rie zijn visie hierop. In de
minuten die nog over zijn, wordt de klas getrakteerd op het vervolg van het
filmpje dat aan het begin van de les werd getoond.
Theo Rie is niet bij iedereen geliefd. Zo heeft hij het regelmatig aan de stok met mevrouw Tijk. Mevrouw Tijk heeft elk uur een klas uit
een andere leerlaag, elk uur een ander lokaal, elk uur minstens dertig
leerlingen en elk uur problemen met Ab Aratuur. Mevrouw Tijk weet daarom dat ze
realistische doelen moet stellen en dat ze met plezier en inzet een heel eind
komt. Toch kijkt ze ook wel eens naar de lessen van meneer Rie en heeft ze zich voorgenomen wat vaker iets
uit zijn lessen over te nemen.